Zomer en de bergen

3 december 2017 - Junín De Los Andes, Argentinië

Aan de leerlingen van de Alexander Roozendaalschool.

Hallo allemaal, hier ben ik weer. Ik ben nog steeds in Argentinië. Ik ben ondertussen al twee maanden in Argentinië, maar ik ben wel bijna elke dag aan het fietsen. Argentinië is een heel groot land dus het duurt heel lang voordat ik daar helemaal doorheen gefietst ben. Argentinië ligt helemaal aan de andere kant van de wereld. De wereld wordt in het midden in twee delen verdeeld. De middellijn heet de evenaar. Nederland ligt noordelijk van de evenaar. Bij jullie in Nederland is het nu winter. Argentinië ligt zuidelijk van de evenaar en daar is het omgekeerd. Bij mij in Argentinië is het nu zomer. Ik fiets dus elke dag lekker in mijn korte broek en een T-shirt met korte mouwen. Het is hier in de middag wel 30 graden en de dagen duren heel lang. Wat een verschil met jullie hé! Ik zag op het weerbericht op internet dat het bij jullie vriest. Ik hou heel van schaatsen en dat kan hier niet. Ik mis het schaatsen wel een beetje hoor!

Ik ben nu in het westen van Argentinië. Hier zijn hele hoge bergen. Dat is wel even wat anders dan in Nederland. In Nederland zijn natuurlijk helemaal geen bergen. De hoogste “berg” in Nederland is 322 meter hoog. Weten jullie waar dat is? Ik fiets hier door het gebergte de Andes. Hier zijn hele hoge bergen. Bergen worden gemeten vanaf het niveau van de zee. De hoogste berg in Argentinië is wel 6962 meter hoog. Dat is bijna de hoogste berg van de wereld. Weten jullie waar de hoogste berg van de wereld is en hoe die heet? Fietsen in de bergen is heel zwaar. Ik moet elke dag wel 1 of 2 bergen over fietsen. Daar word je heeeeel moe van! Gelukkig mag je als je boven bent weer naar beneden fietsen, dat is heel leuk en soms ga ik heel hard. Eén keer ging ik wel 73 kilometer per uur!

Hoe hoger je in de bergen komt hoe kouder het is, ook groeien er hoger minder planten en bomen en leven er minder dieren. Vorige week was ik heel ver omhoog gefietst en daar lag nog heel veel sneeuw. Nog hoger in de bergen smelt de sneeuw nooit. De sneeuw blijft daar voor eeuwig liggen, ook in de zomer. De sneeuw die wel smelt als het zomer wordt veranderd in water. Daarom heb je hier heel veel rivieren en bergmeren. De rivieren zijn wel anders dan in Nederland. Dat komt doordat ze hier berg af stromen. Deze rivieren zijn vaak heel mooi! Ook zijn hier heel veel watervallen. Daar valt het smeltwater een stukje van de berg naar beneden.

Er zijn hier ook veel vulkanen. Weten jullie wat een vulkaan is? Het is een speciaal soort berg. Soms komt er lava uit de punt van de berg gespoten. Dat is wel heel zeldzaam. Als er heel lang geen lava uit een vulkaan komt dan zeggen ze dat de vulkaan slaapt. De meeste vulkanen in de wereld zijn slapende vulkanen. Wel komt er soms rook en as uit een slapende vulkaan. Vorige week fietste ik langs een vulkaan waar rook uit kwam. Dat was heel speciaal om te zien!

Over twee weken ga ik naar een ander land, het is een heel lang land en ligt naast Argentinië. Weten jullie welk land dat is?

Als jullie nog vragen hebben dan kunnen jullie hieronder een reactie schrijven. Ik vind het leuk om van jullie te horen!

Groetjes,
Meester Max.

1. Carla:
    4 december 2017
    Hoi Max en Susan,
    De kids vonden het heel leuk weer iets te horen/lezen.
    Aymen vraagt zich af of jullie dan met het vliegtuig naar Chili gaan.
    Veel plezier nog.
    Tot het volgende verhaal.
    groetjes van groep 6b
  2. Meester Max:
    7 december 2017
    Hallo kinderen van groep 6b. Wat leuk om van jullie te horen, bedankt voor jullie reactie!
    Ayman, wat goed dat je weet dat ik naar chili ga! Chili ligt naast Argentinië dus ik hoef helemaal niet met het vliegtuig. Ik kan gewoon de grens over fietsen. Wel moet ik over een hoge berg fietsen om bij chili te komen. Maar dat vind ik niet zo erg.

Tot later!
    Groetjes meester Max