Gelukking nieuwjaar

5 januari 2018 - Puyuhuapi, Chili

Lieve leerlingen van de Alexander Roozendaalschool,

Ik hoop dat jullie een leuke kerstvakantie hebben gehad en dat jullie voorzichtig hebben gedaan met vuurwerk. Ik wil jullie allemaal een heel gelukkig 2018 wensen.

Voor mij wordt 2018 een bijzonder jaar. Natuurlijk omdat ik nu aan de andere kant van de wereld ben om verder te gaan met mijn wereldreis. Maar ook omdat ik in het jaar 2018 weer gymles mag geven aan jullie. Dat duurt natuurlijk nog heel lang, maar het is toch in het jaar 2018

Ik heb oud en nieuw gevierd in Chili. In een klein dorpje vlak bij de zee. Op oudjaarsavond had ik een feestje op het strand. We hadden een grote barbecue en een heel groot kampvuur. Ook was er muziek dus ik heb lekker kunnen dansen. Tijdens het feestje zwommen er dolfijnen vlak bij de kust. Dat was heel leuk om te zien. Ik had nog nooit in mijn leven dolfijnen gezien.
Op 1 januari ging ik op de zee kajakken. Toen heb ik heel veel zeeleeuwen gezien. De zeeleeuwen waren heel nieuwsgierig en zwommen de hele tijd met mijn kajak mee.  Ook ben ik naar de top van een vulkaan gelopen. De vulkaan was in 2008 uitgebarsten en hij rookte nu nog steeds.
Hier in Chili lijkt het een beetje op Argentinië. Er zijn hier ook heel veel rivieren, meren, watervallen, vulkanen en hoge bergen. Een ding is tot nu toe wel een beetje anders, en dat is het weer. In Argentinië was het steeds heel mooi weer. Maar vanaf het moment dat ik de grens met Chili over fietste begon het te regenen. Dat is natuurlijk gewoon pech, maar wel een beetje jammer. De afgelopen drie weken heeft het al veel geregend. Ik hoop dat het vanaf nu beter wordt.

Heel veel dingen op mijn wereldreis zijn positief.  Dat betekent dat het leuke of goede dingen zijn. Positieve dingen voor mij zijn bijvoorbeeld: Nieuwe gerechten eten, mooie natuur zien, verschillende culturen zien, wilde beesten tegen komen, nieuwe mensen ontmoeten, lekker weer, sporten, chillen of mooie foto’s maken. Deze dingen maak ik nu heel veel mee en daar word ik blij van.
Negatief is het tegenovergestelde van positief. Negatieve dingen zijn dus dingen die je niet zo leuk vindt of dingen die niet goed zijn. Op mijn wereldreis zijn er soms ook negatieve dingen, zoals: over slechte wegen fietsen, regen, als iets niet lukt of als je iets kwijt raakt. Ook deze dingen maak ik op deze wereldreis mee. Dat hoort erbij, soms is iets positief en soms is iets negatief. Want niet alles kan altijd maar positief zijn toch? Of wel?  Kunnen jullie iets positiefs en iets negatiefs noemen wat er in 2017 of in de kerstvakantie gebeurd is?

Morgen ga ik weer fietsen. Ik hoop dat het morgen niet gaat regenen. Maar als het wel regent is dat ook weer niet zo erg dan doe ik gewoon mijn regenbroek aan! Ik blijf altijd positief. Dat heet met een moeilijk woord: een optimist.

Tot de volgende keer,

Groeten,
Meester Max

1. Maartje:
    6 januari 2018
    Wat leuk om te lezen Max! Voor jullie ook een heel gelukkig nieuwjaar. En als de kinderen nog meer willen weten over een vulkaan dan is dit een interessante website: https://www.natgeojunior.nl/informatie/vulkaan/
  2. Marleen:
    Hoi meester Max,

Waarom maak je geen hut in de boom?

groeten van juf Marleen en Achraf
  3. Marleen:
    Hallo Max,

Wat voor taal spreken jullie in Chili?

Goeie reis verder!

groetjes van Ahmet
  4. Marleen:
    9 januari 2018
    meester max was jij van de vogelspin bang ???????????????

zeg het oke groet groet van marleen en kaan
  5. Marleen:
    hoi max

de berichten waren leuk want er zaten foto's bij.
    dit bericht is gemaakt voor gym.

groetje mootje
  6. Marleen:
    Lieve Max,

Ik vind je zo lief. Ik kan niet goed sporten. Ik houd van jou.
    Ik ga nu gymmen.

mijn klas mist jou ook.
    groetjes van efe
  9. Marleen:
    Lieve meester max

ik heb je gemist en hoe gaat het met jou en je vriendin.
    je hebt een mooie tent en wat heb je gegeten ?
    ik vond de spin heel eng !
    is hij niet giftig?
    je bent de beste meeste van gym
    en ik wens u een geweldig neuwjaar
    groetjes kaoutar
    goeie reis!
    groetjes Aini
  11. Marleen:
    10 januari 2018
    hoi meester max ik vind je foto"s leuk
    groetjes dikra
  12. Karin:
    10 januari 2018
    Hoi Max, wat een leuk verhaal weer . Met de leerlingen van groep 5/6 gebruiken we je verhaal om het begrijpend lezen te oefenen. We hebben er ook een tekening bij gemaakt om je verhaal nog beter te begrijpen ( even kijken hoe die bij jou terecht kan komen.....) Volgende week spelen we er een Kahoot quiz over in de klas!
  13. Rene van der Weerden:
    11 januari 2018
    Hoi ouwe meester,
    Wat een leuke bericht..... een hoop vragen hebben we....dus ga er maar eens rustig voor zitten. Haha..... Mehmet: Heb je ook walvissen gezien?....Enes: Hoeveel dolfijnen heb je gezien?.....Mundhir: Met wie ben je op vakantie?....René: Waar ga je naartoe na Chili? Ömer: Heb je al een Chimpansee gezien? Rayan: Wat eet je in Chili? Abdessamad: Slaap je in een hotel? Jelayso: Wat vind je het lekkerst? Kenzo: Heb je ook haaien gezien? Iqra: Wat was het leukste dier dat je hebt gezien?..... Sepehr: Wanneer kom je terug?
  14. Cita:
    11 januari 2018
    Hey Max,
    Superleuk om je verhaal te lezen! En wat leuk dat je het aan de leerlingen hebt gericht! Echt top! Heel veel plezier nog voor jou en je vriendin op wereld reis! Dat jullie nog maar veel positieve dingen en weinig negatieve dingen mogen beleven!
    Geniet!!
    Groetjes Cita
  15. Marleen:
    lieve meester max,

hoe ging afgelopen tijd ?
    was het positief of negatief?

groeten muaz
  16. Marleen:
    Lieve meester Max,

Wat een mooie foto's!

groetjes van Issam
  17. Douha:
    16 januari 2018
    Hoi meester Max mooi reisjes wat je maakt. Ik heb een vraag
    je hebt een jaar gespaard om de reis te maken. heb je nog geld om te trouwen?

positief ik ben hard aan het leren, ik denk dat ik de toetsen haal.

groetjes Douha
  18. YOUNES:
    17 januari 2018
    Hoi meester Max hoe gaat het met jou
    Gelukkig nieuwjaar nog en heb jullie vuurwerk gestoken.

positief ik ben hard aan het leren,ik hoop dat ik de toetsen haal.

groetjes younes