Het begin van de wereldreis

14 september 2017 - Cienfuegos, Cuba

Beste leerlingen,

Ik hoop dat jullie allemaal een leuke vakantie hebben gehad. Mijn wereldreis is net begonnen en ik schrijf dit bericht vanaf het eiland Cuba. Dat ligt in de Caribische zee. Op dit eiland is een tropisch klimaat, dat betekent dat het hier elke dag heel erg warm is. Het is hier nu ook zomer en het is buiten soms bijna 40 graden. In de winter wordt het hier niet kouder dan 21 graden. Doordat het hier zo warm is hebben ze hier ook een jungle. Vorige week ben in samen met een hulpje (een gids) door de jungle naar een waterval gewandeld. Onderweg zijn we twee slangen en heel veel hagedissen tegen gekomen. Bij de waterval konden we lekker zwemmen want ik had het heel warm!

Ik ben samen met mijn vriendin  op reis (ze heet Susan) en we gaan altijd op de fiets. Al onze bagage moeten we dus meenemen in onze fietstassen. Het was best moeilijk om een keuze te maken welke spullen wel mee konden en welke spullen thuis moesten blijven. Grote dingen kunnen we bijvoorbeeld echt niet meenemen op de fiets! Welke 10 dingen zou jij in je fietstas meenemen als je een lange reis zou gaan maken?

We hebben ondertussen al heel ver gefietst. Onze kilometerteller staat in totaal al op 1200 kilometer. Waar zou je naar toe kunnen fietsen als je vanaf Amsterdam 1200 kilometer fietst? Op 1 dag fietsen we ongeveer 80 kilometer.

Doordat we elke dag aan het fietsen zijn zien we natuurlijk heel erg veel van dit mooie land. We zien ook heel veel kinderen die net als jullie naar school gaan. Een schooldag begint hier al om half 8 in de ochtend. Waarom denken jullie dat ze hier zo vroeg beginnen? Ze hebben hier tussen de middag meer dan 1,5 uur pauze en alle kinderen gaan dan naar huis. Een schooldag is hier pas om 4 uur in de middag afgelopen. De baas van Cuba vindt sport heel belangrijk, daarom krijgen de kinderen hier op scholen vaak gymlessen.

Cuba is niet zo een rijk land als Nederland. Er zijn hier geen kinderen die een mobiele telefoon of computer hebben. Een playstation of een andere spelcomputer hebben ze hier al helemaal niet! De kinderen zijn na schooltijd vaak buiten aan het spelen of aan het zwemmen in de zee. Ook zijn de kinderen vaak aan het vissen zodat ze de vissen die ze vangen in de avond kunnen eten.

Vorige week was er op Cuba een orkaan. Dat is een natuurramp waardoor het heel hard gaat waaien. Ook regende het 48 uur achter elkaar heel hard. Hoeveel dagen is dat? Gelukkig hadden wij een stevig huis waar we drie dagen konden logeren. Daarna zijn we weer gaan fietsen, op sommige plaatsen waren rivieren overstroomd, dan moesten we met onze fiets door een rivier!

Ik ga nu weer verder fietsen. Als jullie nog tips voor mijn reis hebben dan hoor ik dat graag!

Als jullie het leuk vinden om mijn vragen te beantwoorden, of als jullie vragen een mij hebben, dan kun je onder dit verhaal een reactie zetten en dan zal ik daar weer op reageren.

Veel plezier met Meester Rein!

Groetjes,

Meester Max

P.s.
Voor foto’s en mijn fietsroute zie: http://www.susan-max.reislogger.nl

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra Konijn:
    15 september 2017
    Leuk Max, we gaan het met zijn allen lezen.
  2. Petra Konijn:
    20 september 2017
    Kaan: Heb je grote giftige slangen gezien?
  3. Meester Max:
    23 september 2017
    Hoi Kaan,
    Nee, ik heb nog geen giftige slangen gezien. Wel een slang van 1,5 meter. Dat is toch best lang?
    Groet,
    Max
  4. Carla:
    10 oktober 2017
    hoi Max,

Wij gaan het met de groep lezen en maken er een boekje van zodat we dat ook nog eens rustig kunnen lezen.
    We kijken ook op de wereld kaart waar je zit.

groeten en veel plezier groep 6b