Cultuur, wat is dat eigenlijk?

8 oktober 2017 - Buenos Aires, Argentinië

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer. Ik schrijf dit berichtje vanuit Buenos Aires. Dat is de hoofdstad van Argentinië. Ik ben hier met het vliegtuig heen gekomen vanaf Cuba, het was meer dan 11 uur vliegen. Ver hé? Als je naar een land gaat dat heel ver weg is dan zijn er altijd grote verschillen. Maar wat verschilt er dan? Bijvoorbeeld: de taal, hoe de mensen eruit zien, het geld, de muziek of het eten. Maar ook de manier waarop mensen met elkaar omgaan is anders. Natuurlijk zijn er nog veel meer verschillen tussen verre landen. Kunnen jullie nog meer verschillen bedenken?

Al die verschillen bij elkaar noemen we culturele verschillen. Ieder land heeft zijn eigen cultuur en die verschilt weer van andere landen. Als landen vlak bij elkaar zijn, zoals Nederland, Duitsland en België, dan zijn de culturele verschillen vaak niet zo groot. Vaak worden de verschillen groter als landen ver uit elkaar liggen. Zoals Nederland en Marokko bijvoorbeeld.

Als jullie bij de foto’s van deze blogsite kijken zien jullie twee schema’s met een aantal culturele verschillen tussen Cuba (het land waar ik vorige week nog was), Argentinië (het land waar ik nu ben) en Nederland (het land waar ik woon). De meeste dingen heb ik voor Cuba en Argentinië al ingevuld. Kunnen jullie dit afmaken voor Nederland? Als je het leuk vindt kan je het ook nog doen voor het land waar naar je op vakantie bent geweest. Er is een plaatje voor iedereen, en een plaatje voor de bovenbouw. Er staan ook drie kleurplaten van de vlag van Nederland, de vlag van Cuba en de vlag van Argentinië.

Als je op reis bent is het leuk om al deze verschillen te zien. Doordat ik altijd in Nederland heb gewoond weet ik al goed hoe het in Nederland is. Maar hier in Argentinië is alles nieuw voor mij. Elke dag verbaas ik me weer over de culturele verschillen die ik hier zie.

Naast culturele verschillen is de natuur ook heel anders. Hier in Argentinië zijn er bijvoorbeeld hele hoge bergen en een woestijn. Ik hou heel erg van de natuur, daarom vind ik het ook zo leuk om op de fiets te reizen. Dan zie je heel veel van de natuur, en ook van de cultuur.

Ik ga nu weer verder fietsen, want ik wil die hoge bergen hier in Argentinië graag zien!

Tot de volgende keer!

Gr,
    Gladoline en groep 3D
  2. Carla:
    10 oktober 2017
    Ayman: wat eten jullie nog meer voor vlees
    Marencio: wat zijn tavales?
    groeten 6b
  3. Meester Max:
    10 oktober 2017
    Hoi Gladoline en groep 3d, bedankt voor jullie reactie en leuk dat jullie het gelezen hebben!

Hoi Ayman. Ze eten hier echt alle soorten vlees. Bij elke maaltijd zit een groot stuk vlees. Ze eten hier ook veel ingewanden van dieren zoals lever. Wij hebben hier veel biefstuk gegeten, maar ook kippenvlees en varkensvlees.

Hoi Marencio. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoeld met tavales. Zou je kunnen uitleggen wat je bedoeld?

Groeten,
    Meester Max
  4. Anneke:
    12 oktober 2017
    Mahsa , we missen je we hopen dat je snel weer terug komt.
    Is Messi de beroemste voetballer daar?
    Javon: Is Messi nu in Argentinië?
    Mohamed: Over hoeveel dagen kom je terug?
    Sanne:Wat een leuk verhaal meester Max.
    Enes: Wat heb je daar al gegeten?
    Kashaan: We hopen dat het goed met je gaat.
  5. Meester Max:
    12 oktober 2017
    Hoi groep 5/6a, bedankt voor julllie berichtje!
    Mahsa, ik mis jullie ook heel erg. Het is erg leuk om te reizen maar het is wel jammer dat ik dan geen meester meer kan zijn. Messi is zeker de bekendste voetballer hier (voor oudere mensen Diego Maradona) de Argentijnen zijn helemaal gek van Messi.
    Javon, Ik denk wel dat Messi nu in Argentinië is want ze moesten gister een wedstrijd spelen voor de wk kwalificatie. Argentinië mag mee doen aan het en de Argentijnen vierden een groot feest. Jammer dat Nederland niet mee mag doen!
    Mohamed, ik weet nog niet over hoe veel dagen ik terug kom. Ik wil eerst nog heel veel avonturen beleven!
    Sanne, bedankt voor je compliment!
    Enes: ik heb hier al heel veel verschillende dingen gegeten, maar nog niet echt rare dingen. In Cuba hadden ze allemaal tropische fruitsoorten die ik nog nooit gezien had. Dat was erg lekker!
    Kashaan, met mij gaat alles goed! Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat!

Groet,
    Meester Max.