Varen, gletsjerlopen en paardrijden

8 februari 2018 - Puerto Natales, Chili

Hallo allemaal,

Wat een geweldige vragen hadden jullie aan mij gestuurd! Als jullie nog meer vragen hebt, dan mag je die altijd stellen. Ik zal proberen ze zo snel mogelijk te beantwoorden. Ik vind het heel leuk om vragen van jullie te krijgen.

Deze keer wil ik jullie eens vertellen over iets anders dan fietsen. Want fietsen doe ik natuurlijk heel veel, maar het is niet het enige wat ik doe. Er zijn nog heel veel andere dingen die ik hier in Chili doe.  Soms moet ik met een boot naar de overkant van een meer. Ik vind varen heel leuk, dus als ik met de boot ga word ik daar blij van. Gister moest ik zelfs heel lang op een boot. Ik moest 48 uur met de boot. Weten jullie hoeveel dagen dat is? Dit was een hele grote boot die over de zee ging varen.

En soms, heel heel héééél soms, als ik geen zin meer heb om te fietsen. Dan ga ik liften. Liften betekent dat je een auto vraagt of je mag meerijden. Dat is wel moeilijk. De auto moet groot genoeg zijn voor twee mensen en twee fietsen. Als je gaat liften moet je je duim omhoog doen als je vlak bij de weg staat. Misschien kan jullie juf of meester het voor doen.

Soms laat ik mijn fiets op de camping en maak ik mooie wandelingen. Vorige week heb ik een hele bijzondere wandeling gemaakt. Ik ging wandelen over het ijs van een gletsjer. Een gletsjer is heel dik ijs dat op een berg ligt. Dat ijs is zo dik dat het nooit  smelt. Op het ijs is het natuurlijk heel glad, dus ik moest ijzeren punten onder mijn schoenen binden

Bij een andere wandeling hoefde ik zelf niet te wandelen. Ik ging paardrijden. Ik hoefde dus alleen maar op het paard te blijven zitten en het paard maakte de wandeling. Het was een hele mooie wandeling. Soms ging het paard ook heel snel rennen. Dat was best moeilijk. De dag na het paardrijden had ik heel veel spierpijn. Dat komt doordat ik niet gewend ben aan paardrijden.

Iets anders wat ik leuk vind om te doen is vissen. De vissen die ik vang kan ik dan opeten zodat ik ze niet in de supermarkt hoef te kopen. Vorige week had ik een hele lekkere vis gevangen. Het was een forel.

Groetjes,

1. Eline:
    8 februari 2018
    Hey Max,
    Je verhaal is geweldig ondersteund met je foto's.
    Zo kan een TOS-er dit goed begrijpen.
    Je doet heel verschillende dingen en maakt veel mee.
    In Nederland was het even een paar dagen koud en kon er op sommige baantjes in het Oosten worden geschaatst. Het is van korte duur: morgen is er weer regen voorspeld. Geen ijswandelingen hier met ijzeren punten onder de schoenen.
    Het ga jullie goed, veel plezier in Chili.
  2. Karin:
    13 februari 2018
    wanneer ga je weer naar een ander land?
  3. Karin:
    Lawi wil graag de volgende 2 dingen weten Max:
    1) staat er op de achtergrond van de bootfoto een gletsjer?
    2) hoe gaat het met je?

en hij wil nog even zeggen dat hij en Hong wei 2e waren geworden bij de Kahootquiz over jouw avonturen ;) !
  4. Karin:
    Hongwei wil graag weten:

wat vind je leuker; fietsen of in een boor varen?
  5. Groep 1-2B:
    Lieve meester Max,

Hoe gaat het met je? En hoe gaat het met Susan?
    Wij hebben al je foto's bekeken. We vinden de foto's super mooi en helemaal vet.(Jervinnio en Adam G.).
    Adam el G. heeft een goede vraag. Wat is het blauwe stukje op de foto met de gletsjer?

We missen je. Wanneer ben je terug?

Dikke knuffels van alle kinderen uit groep 1-2B
  6. Meester Max:
    Beste Hong Wei,
    Wat een goede vraag! Ik ben al heel lang in Chili. Maar Chili is ook een heel groot land. Volgende week ga ik met het vliegtuig. Maar ik blijf nog wel in Chili. Ik ga met het vliegtuig naar Calama dat ligt vlak bij Bolivia. Bolivia is het volgende land waar ik heen ga.
    Ik vind varen heel leuk, maar fietsen ik vind fietsen nog veel leuker. Met de fiets kan je bijna overal naar toe (het gaat alleen niet zo snel).

Beste Lawi,
    Op de achtergrond van die foto staat een hele hoge berg. Boven op de berg ligt sneeuw.
    Met mij gaat het heel goed. Ik doe heel veel leuke dingen en ik ben elke dag heel blij. Ik mis de gymzaal wel heel erg.
    Gefeliciteerd met je tweede plek bij de quiz!

Groet,
  7. Meester Max:
    Beste groep 1-2,

Bedankt voor jullie lieve berichtje! Met mij en Susan gaat het heel goed. We doen veel leuke dingen en we spelen heel veel buiten (zelfs als het regent). Wij zijn heel blij.
    Wat leuk dat jullie de foto's hebben bekeken. Ik vind de foto's ook vet net als jullie.
    Het blauwe stukje op de foto is een spleet in het ijs. Daar kan je heel ver in kijken. Dat is ook een beetje gevaarlijk want soms zijn ze heel groot en dan kan je er in vallen.

Ik mis jullie ook, maar het duurt nog heel lang voordat ik weer terug kom. Ik kom na de zomervakantie pas weer terug!

Groetjes,
  8. Anne de Jong:
    20 februari 2018
    Hallo meester Max en Susanne,
    Elke week lezen wij je reisblog en wij gebruiken voor de groepsles logopedie.
    Wat een mooie reis maken jullie en wat een mooie foto's stuur je.
    Meester Max hieronder wat vragen van de leerlingen van groep 4/5
    Yasseen: hoe heb je de vis op de foto gevangen?
    Celeste: hoe zwaar is jouw fiets met al je bagage erop?
    Ali: in onze klas is een nieuwe jongen en hij heet Marouane.
    Marouane: wie maakt al die mooie waar jullie opstaan?
    Othman: meester Max heb je wel eens een lekke band gehad?
    Merola: hoe is jullie fiets in Chili gekomen?
    Shoaib: hoe hard kan je fiets fietsen?
    Erhan: waarom ben je op wereldreis?
    Senna: Slaap je elke nacht in een tent?
    Ilias: welke dieren zijn er allemaal in Chili?
    Jason: is het in Chili erg koud?
    Naty: is het in Chili warm?
  9. Meester Max:
    21 februari 2018
    Hallo groep 4/5,
    Leuk dat jullie een berichtje hebben gestuurd! En wat een goede vragen allemaal. Ik vind het leuk om te horen dat jullie mijn reisblog elke keer lezen.

Beste Yasseen,
    De vis op de foto heb ik zelf gevangen. Daarna hebben we hem samen opgegeten. Hij was heel lekker.

Beste Celeste,
    Mijn fiets met al mijn bagage erop is heel zwaar. Zo zwaar dat ik hem niet kan optillen.

Beste Ali,
    Wat leuk om te horen, ik ga hem na de zomervakantie ontmoeten.

Beste Marouane,
    Welkom op de Alexander Roozendaalschool. Ik wil je graag ontmoeten na de zomervakantie. Veel van de foto's maak ik zelf. Maar de foto's waar ik op sta die maakt mijn vriendin. De foto's waar we samen op staan maken we met de zelfontspanner. Weet je wat dat is?

Beste Otman,
    Ja. Ik heb 1 keer een lekke band gehad. Toen moest ik hem plakken.

Beste Merola,
    Onze fiets kan gewoon mee in het vliegtuig. Net als onze koffer.

Shoaib,
    Mijn fiets is super snel! 1 keer ging ik berg af wel 75 kilometer per uur. Dat is net zo snel als een auto.

Beste Erhan,
    Ik hou heel erg van avonturen beleven. Als je op wereldreis gaat beleef je altijd veel avonturen.

Beste Senna,
    Ik slaap heel veel nachten in mijn tent, maar soms slaap ik ook in een hotel. Dan kan ik lekker in een echt bed slapen want in mijn tent heb ik natuurlijk geen echt bed.

Beste Ilias,
    In Chili zijn veel verschillende dieren zoals: Koeien, schapen, eenden, vogel, vossen maar ook speciale dieren zoals dolfijnen, pinguïns, Guanaco's (een soort lama) en walvissen.

Beste Jason,
    Hier in het zuiden is het best koud (14 graden) en het is hier zomer. Maar het is niet zo koud als in Nederland.

Beste Naty,
    In het noorden van Chili is het warm. Daar ga ik morgen naar toe. Het is daar wel 30 graden! Lekker hé!

Groeten,
    Meester Max.