De Woestijn

3 maart 2018 - Ollagüe, Chili

Hoi allemaal,

Zoals beloofd een berichtje vanuit de woestijn. Ik ben hier met het vliegtuig heen gekomen. Ik vond het vliegtuig super leuk. Ik zat op de stoel dicht bij het raam en ik heb de hele tijd naar buiten gekeken. Alles beneden lijkt dan super klein omdat je zo hoog in de lucht bent. Een auto lijkt wel zo groot als een mier!

Toen we op het vliegveld kwamen waren onze fietsen ook al uit het vliegtuig. In een hotel heb ik onze fietsen weer in elkaar gezet. Het fietsen was wel even wennen. Fietsen in de woestijn is natuurlijk heel anders dan in de bossen. In de woestijn valt heel weinig regen en het is er vaak heel warm. Het landschap is daardoor heel kaal. Er zijn heel veel stenen en rotsen en zandbergen. En om mij heen zijn veel (slapende) vulkanen. Je kan vaak heel ver kijken omdat er geen bomen staan. Dat vind ik altijd heel mooi. Hier in de Atacama woestijn heeft het op sommige plekken al 300 jaar niet geregend. Het is hier dus heel droog. Door de droogte en warmte kunnen er bijna geen planten en dieren leven. Dit komt doordat ze dan geen drinken hebben. In de woestijn leven ook maar heel weinig mensen. Er zijn dus maar weinig dorpjes. Als ik ga fietsen moet ik dus veel water mee nemen omdat ik hier niet veel water kan vinden. Samen met mijn vriendin kunnen we 16 liter water meenemen. Dat is genoeg voor twee dagen. Wie van jullie weet hoeveel kilo 16 liter water weegt?

Bij de foto's zie je foto's van drie dieren die in de woestijn kunnen overleven. Dat zijn flamingo's, hagedissen en vicuña's. Vicuña's zijn een soort kamelen, maar dan zonder bult. Een vicuña kan net als een kameel wel 30 dagen zonder water in de woestijn. Een mens in de woestijn gaat na twee dagen zonder water al dood. Water is heel belangrijk voor je lichaam. Water drinken is ook heel gezond.

Vandaag is mijn laatste dag in Chili. Straks ga ik de grens over fietsen. Dan ben ik in Bolivia. Ik ben nog nooit in Bolivia geweest. In Bolivia ben ik ook nog in de woestijn dus als jullie vragen hebben over de woestijn kan ik die beantwoorden.

Groetjes uit Ollague en tot de volgende keer. Meester Max.

1. Lanny van der heijden:
    4 maart 2018
    Hoi Max, weer een mooi verhaal en foto's voor de kinderen.
    Gaan we morgen lezen, Zo'n verhaal vinden ze pas echt leuk lezen, veel leuker als hun biebboek. Ik laat het meestal in tweetallen of drietallen lezen en dan ontstaan er ook leuke gesprekjes. Bij ons is dan net de krokusvakantie voorbij. En dat was deze keer echt een wintervakantie, super koud, veel zon, maar ook veel wind, dus we hebben weinig geschaatst, de wind zorgde ervoor dat het water niet overal kon bevriezen.
  2. Carla:
    5 maart 2018
    Hoi Meester Max,

Ayman wil graag weten wat de dieren in de woestijn dan eten.
    marencio wil graag weten wat jullie dar eten in de woestijn.
    Rayan vind de woestijn er mooi, jullie ook???
    Is het 's nachts koud daar of nog steeds warm.
    We horen het wel.

groeten van groep 6b.
  3. Meester Max:
    7 maart 2018
    Beste Groep 6b,
    Wat leuk dat jullie het verhaal weer hebben gelezen en wat een goede vragen stellen jullie!

Beste Ayman,
    De dieren in de woestijn kunnen heel zonder eten. Vaak moeten ze dagen lang lopen op zoek naar een plek waar wel eten te vinden is. Ze eten dan woestijngras. Dit groeit vaak in dr buurt van bergen met sneeuw want als dr sneeuw smelt krijg je water en dan kunnen de plantjes groeien.

Beste Marencio,
    Wij kopen gewoon eten in een stad of dorp en dag nemen we dan mee in onze fietstassen. In de avond als we gaan kamperen dan koken we het eten in onze mini keuken (die zit ook in onze fietstassen)

Beste Rayan,
    Ik vind de woestijn er ook heel mooi uit zien! Ik geniet er heel erg van!
    In de nacht is het niet meer warm, het is hier soms maar 2 graden in de nacht.

Groeten,
    Meester Max
  4. Anne de Jong:
    13 maart 2018
    Hallo Max
    Wij lezen iedere dinsdag je reisverhaal. En met de groepsles logopedie stellen wij allemaal vragen over je verhaal. En de kinderen leren er heel veel van.
    Wij hebben toch nog een paar vragen.
    Ali: Hoe vaak past Nederland in Chili?
    Erhan: Hoe warm is het in de woestijn?
    Zakaria: Wanneer kom je weer terug?
    Rolanda: Heb je ook kamelen gezien?
    Celeste: Hoe koud is het 's nachts in de woestijn?
    Yasseen: Hoe ga je naar de wc naar de wc?
    Naty: heb je ook een zandstorm mee gemaakt?
    Othman: Hoe kom je aan eten in de woestijn?
    Marouane: Ben je ook dunner geworden door al het fietsen?
    Jason: Hoe laat ga je slapen?
    Shouaib: Heb je zonnebrandcrème mee genomen?
  5. Lanny van der heijden:
    15 maart 2018
    Hoi Max,

Hoe leuk is het om jarig te zijn op je wereldreis. Ga je je verjaardag vieren? En waar ga je je verjaardag vieren. Wij van groep 7B feliciteren je heel hartelijk.
    Gefeliciteerd met je verjaardag meester Max. Ik wens jou een leuke dag met je verjaardag. Groetjes younes.
    Hoe oud word je ? groetjes Douha
  6. Anneke:
    16 maart 2018
    gefeliciteerd , blijf genieten💪👍🍰🍀🎉💃🏼☀️
  7. Meester Max:
    21 maart 2018
    Hoi Anne en klas,

Bedankt voor jullie vragen. Ik ben nu in de jungle en hier is geen internet dus ik kon ze niet eerder beantwoorden.
    Beste Ali,
    Nederland past heeeeeeel veel keer in chili. Want chili is heel groot. Ik weet niet hoeveel keer.

Beste Erhan,
    Het is nu winter in de woestijn, maar toch is het nog wel 30 graden in de middag. In de zomer kan het wel 50 graden worden.

Beste Zakaria,
    Na de zomervakantie kom ik weer terug.

Beste Rolanda,
    In deze woestijn zijn geen kamelen, dus die heb ik niet gezien.

Beste Celeste,
    Het is soms wel 0 graden in de nacht. Dat is best koud als je gaat kamperen.

Beste Yasseen,
    Er is hier geen wc. Als ik naar de wc moet ga ik dus gewoon langs de kant van de weg.

Beste Naty,
    Een keer waaide het heel hard. Toen waaide er ook allemaal zand in mijn gezicht en in mijn eten. Dat was niet fijn. Het was een echte zandstorm.

Beste Othman,
    In de woestijndorpjes waar ik doorheen fiets hebben ze kleine supermarktjes. Daar koop ik mijn eten.

Beste Marouane,
    Al dat fietsen is natuurlijk heel gezond. Net als veel sporten. Ik eet ook heel veel omdat ik veel honger krijg van het fietsen dus ik ben niet dunner geworden.

Beste Jason,
    Het is hier om 8 uur donker dus ik ga vaak om 9 uur naar bed.

Beste Shouaib,
    Ik moet veel zonnebrand gebruiken dus dat moet ik hier steeds kopen als het op is.

Beste Douha en Younes,
    Bedankt voor jullie felicitaties. Ik ben 28 geworden!

Groeten,
    Meester Max