Gastvrijheid

4 november 2017 - Mendoza, Argentinië

Buenos dias allemaal!

De afgelopen drie weken ben ik samen met mijn vriendin (Susan) van oost naar west Argentinië gefietst. (van Buenos Aires naar Mendoza, kijk maar op de kaart). In totaal hebben we in twee weken wel 1200 kilometer gefietst. Van dat fietsen raak je wel vermoeid. Soms fietsen we wel meer dan 6 uur op één dag. Aan het einde van elke dag moeten we op zoek naar een nieuwe slaapplaats. Hier kunnen we dan eten koken en uitrusten. Omdat we elke dag op een andere plaats slapen kunnen we geen huis hebben. In onze fietstassen zit daarom iets heel belangrijks. Weten jullie wat dit is? Het is een tent. Als we ver genoeg gefietst hebben, kijken we altijd eerst of er een camping in buurt is. Een camping is namelijk een speciale plek waar je in een tent kan slapen. Maar soms is er geen camping in de buurt en dan vragen we aan mensen of ze een plekje weten waar we kunnen kamperen. De mensen die we dit vragen zijn altijd super aardig en willen ons graag helpen. Zo hebben we twee keer mogen kamperen bij de sportvereniging van het dorp waar we de douches ook mochten gebruiken. Ook mochten we twee keer bij iemand thuis slapen. In de avond kregen we heel lekker eten! Een andere keer kregen we ook heel veel eten en fruit. De mensen zijn hier vaak heel gastvrij. Dat betekent dat ze hun gasten heel goed behandelen en aardig voor ze zijn. Ze willen ons graag iets laten zien wat bij hun cultuur hoort. Dat is erg leuk omdat dat voor ons nieuw is. Weten jullie nog wat cultuur is?
Ook is het vaak heel leuk om met deze mensen te praten. Dat is gezellig en zo leren we nieuwe mensen kennen. Praten is soms nog wel een beetje lastig want de mensen praten hier geen Nederlands, maar Spaans. Wij zijn nu aan het proberen om Spaans te leren en daar helpen al die gesprekjes heel erg bij!

Susan en ik worden altijd heel blij van al deze gastvrijheid. Dit maakt ons vrolijk en geeft ons een prettig gevoel. Daarom is het belangrijk om heel gastvrij te zijn en andere mensen altijd te helpen. Wat zouden jullie doen of geven als er twee mensen die op wereldreis zijn bij jullie zouden blijven logeren? Wat zou je laten zien wat bij de Nederlandse cultuur hoort?

Vorig week hebben we ook nog iets anders bijzonders meegemaakt. We vroegen of we ergens mochten blijven slapen. Dat mocht wel, maar we moesten “betalen” met een interview voor de plaatselijke televisie. Dat was heel spannend want we moesten het in Spaans doen en dat kunnen we helemaal nog niet zo goed. Uiteindelijk viel het best mee en ging het nog best goed.

Hoe gaat het met jullie? Gaat alles goed in de gymlessen? Ik mis jullie wel hoor!

Tot de volgende keer!

Groetjes, Meester Max.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rene van der Weerden: