Een bijzondere markt en een berg beklimmen.

21 april 2018 - Cusco, Peru

Hallo allemaal,

Vorige week was ik in de hoofdstad van Bolivia. Die stad heet La Paz. Zoals ik jullie beloofd had zou ik nog iets schrijven over een hele bijzondere markt in La Paz.

Het geloof van de meeste mensen in Bolivia is het Christendom. Dit betekent dat ze geloven in het verhaal van Jezus en geloven in God. Maar de mensen in Bolivia geloven ook nog in iets anders dan God. Ze hebben eigenlijk twee religies (religie is een ander woord voor geloof, de Islam is ook een religie). Naast God geloven ze ook in Pachamama. Pachamama betekent moeder aarde in het Spaans. Bij dat geloof geloven de mensen ook in heksen en boze geesten. En op de heksenmarkt in La Paz kun je van alles kopen om heksen en geesten te verjagen. Zo verkopen ze bijvoorbeeld verschillende poppen en beeldjes die je aan de geesten kan offeren (geven) om de geesten niet boos te laten worden. Er zijn ook beeldjes die geluk brengen of die je wens laten uitkomen. Ook zijn er allemaal heksendrankjes en poedertjes met hele bijzondere krachten. Ik geloof hier zelf niet in. Jullie wel?Denken jullie dat het echt werkt??

Ik heb ook nog een ander verhaal. Dat gaat over een berg beklimmen.

Vlak bij La Paz ligt een hele hoge berg. Die berg is meer dan 6000 meter hoog! Ik ben naar de top van deze berg geklommen. De beklimming van de berg was heel zwaar.

De avond ervoor moest ik al om 5 uur avondeten want om 6 uur ging ik al slapen. Midden in de nacht, om 12 uur moest ik mijn bed weer uit en om 1 uur in de nacht begon ik samen met mijn vriendin en een gids aan de klim. Een gids is iemand die heel veel van de bergen af weet en ons hielp bij het klimmen. Het was heel erg donker op de berg, maar gelukkig hadden we een goede lamp op onze helm. Tijdens de beklimming liepen we de hele tijd door de sneeuw en het duurde wel 6 uur tot we bij de top waren. Soms moesten we tegen het ijs op klimmen met ijsbijlen. Het was soms heel spannend maar het was ook super vet om te doen.

Op de top was het heel mooi. Ik kon heel ver kijken omdat ik op zo een hoge berg stond.

Nu ben ik in Peru. Hier is de cultuur weer anders dan in Bolivia. Vanaf volgende week ga ik een maand op een school in Peru gymles geven. Maar eerst ga ik nog naar de echte jungle. Een jungle met veel apen, spinnen en andere insecten. Mijn volgende verhaal zal over de jungle gaan.

Tot de volgende keer!

Groetjes meester Max.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Eline:
    23 april 2018
    Leuk, Max, om weer een eindje verder te reizen met jullie!
  2. Daantje:
    nu b baan zwemmen
    groetjes daantje
  3. Meester Max:
    26 april 2018
    Wauw Daantje!! Gefeliciteerd!!! Wat goed van je.
    Ik ben blij om te horen dat het zwemmen zo goed gaat.